10 regels voor een succesvol persbericht

"Bel nooit na, al is het alleen maar om het niet te verpesten voor andere PR-adviseurs die het vak wel snappen."

In de categorie top 10 gouden PR-regels, een kleine leidraad voor het schrijven van een goed persbericht. Helaas wordt niet elk persbericht meteen geopend of überhaupt iets mee gedaan. Dit is vooral omdat journalisten overspoeld worden door goede en minder goede berichten. Wil je meer kans maken dat jij niet voor niets hard hebt gewerkt aan jouw persbericht? Volg dan in elk geval deze regels:

1.     Hou het kort!! Heel kort!

Maximaal twee A4-tjes inclusief de noot voor de redactie, absoluut niet meer en eigenlijk is dat al veel te lang. De gemiddelde journalist ontvangt ongeveer 200 berichten per dag. Ga er vanuit dat ze geen tijd hebben voor het lezen van een heel epistel. Hou het kort en simpel. Mocht de journalist toch meer informatie willen dan weet hij je wel te vinden. 

2.     Zorg voor een goede opbouw

Een persbericht begint altijd met een goede kop en een sterke lead. Allebei onderdelen die ervoor moeten zorgen dat de ontvanger door wil lezen maar ook dat als de ontvanger niet doorleest, wel weet waar je bericht over gaat. Het belangrijkste nieuws moet dus altijd bovenaan staan. De details komen daarna. Zorg ook voor goede tussenkopjes en sluit je bericht af met een boiler plate voor meer informatie over de ontvanger en noot voor de redactie met een verwijzing naar waar meer informatie kan worden verkregen. 

3.     Maak het wel netjes, maar niet te veel opsmuk

De opmaak moet er netjes uitzien, passen bij de huisstijl van de afzender. Maar, maak er geen enorme poespas van. Nergens voor nodig, leidt over het algemeen alleen maar af en dus zonde van de moeite.

4.     Wel beeld –en videomateriaal

Tegenwoordig gaat alles om content, content en nog meer content. Dus extra beeld –en videomateriaal wordt vaak wel gewaardeerd. Stop dit netjes in een linkje bij het bericht of verwijs naar een goede beeldbank.

Ja, natuurlijk heeft hij je bericht ontvangen. Het is namelijk geen 1999 meer!

5.     Bel nooit, maar dan ook nooit zomaar na!

‘Ja, goedemorgen journalist u spreekt met een PR-adviseur namens bedrijf X. Heeft u mijn persbericht ontvangen?’ Ja, natuurlijk heeft hij je bericht ontvangen. Het is namelijk geen 1999 meer! Doe dit nooit, al is het alleen maar om het niet te verpesten voor andere PR-adviseurs die het vak wel snappen. Wanneer je wel nabelt? Als je zeker weet dat je iets extra’s en exclusiefs te bieden hebt. Bijvoorbeeld een interessant interview, een exclusief extra nieuwtje of een uitnodiging voor een bijzonder event.

6.     Zorg dat er nieuws in staat

Klinkt als een open deur maar echt ik kom het zo vaak tegen dat er persberichten worden gestuurd waar geen nieuws in staat. Zorg dus dat je dit medium alleen gebruikt als je nieuws hebt.

7.     Schrijf een persbericht, geen artikel

Een persbericht is een persbericht en dus geen artikel. Het klinkt simpel maar het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Hou je aan de stijl van een persbericht.

8.     Doe nooit je bericht alleen in de bijlage

Als ik een persbericht per mail verstuur, dan kopieer ik de tekst in de mail en voeg ik het daarnaast nog toe als PDF-bestand. Ziet er niet alleen netter uit, het is ook nog eens handig voor de ontvanger dat het bericht meteen kan worden gelezen en goed kan worden opgeslagen.

9.     Wees selectief in je ontvangstlijst

Een bericht over een nieuwe hardloopschoen gaat over het algemeen niet naar een golfmagazine en een opening van een nieuwe yogastudio stuur je niet naar een voetbalmagazine. Wees selectief in de ontvangstlijst. Wordt niet alleen op prijs gesteld, je wordt ook veel serieuzer genomen de volgende keer als je nieuws hebt dat wel geschikt is voor het voetbalmagazine. Zet overigens ook alle adressen in de bcc!

Stel jezelf bij elk persbericht de vraag of dit nieuwtje echt een persbericht waard is!

10.  Stuur zo min mogelijk persberichten

Ja je leest het goed, stuur zo min mogelijk persberichten. Een persbericht is in wezen een massacommunicatiemiddel en dus weinig persoonlijk. Als het bericht dus niet echt nieuwswaardig is, dan is de kans minimaal dat de journalist het bericht opent. Stel jezelf bij elk persbericht de vraag of dit nieuwtje echt een persbericht waard is. Het heeft veel meer mijn voorkeur om een persoonlijk bericht te sturen naar een journalist. Peil of dit iets voor hem is en of en hoe hier eventueel een verhaal van kan worden gemaakt. Het is vaak veel doeltreffender om dit met 3-5 media te doen dan het bericht naar 150 man tegelijk te sturen.