Storytelling, strategie en creatie van Communicatie & PR. Lange en korte termijn, in-house of extern. Voor grote en kleine bedrijven en start-ups. Met wie de samenwerking ook is, de diensten die ik lever zijn op maat, met een flexibele blik en altijd vanuit de liefde voor sport. Goede content is belangrijk voor de verspreiding van een verhaal en het overbrengen van de boodschap bij de doelgroep, wat weer zorgt voor naamsbekendheid en uiteindelijk in (meer) sales.
Na een eerste kennismaking en briefing kom ik terug met een persoonlijk plan van aanpak. Ook voor een kleiner onderdeel van een communicatietraject geef ik graag advies en/of ondersteuning.
Als freelance communicatieprofessional bied ik op interim of op projectbasis het volgende:
1. STORYTELLING
Alle communicatie en promotie van een (nieuw) product of imago, dienst of onderneming, begint met een goed verhaal. Waar sta het voor, hoe wil je de doelgroep bereiken en wat is je boodschap. Een goed verhaal is essentieel voor je bedrijf. Mensen kopen namelijk niet meer wat je doet, maar waarom je dit doet. Een goed persoonlijk verhaal zorgt voor een essentiële verbinding.
Het startpunt hiervan is het opstellen van een hoofdboodschap. Dit bevat naast de missie en visie van de onderneming, ook antwoord op de vragen wie, wat, hoe en waarom. Deze onderdelen, onderbouwd met bewijspunten, vormen het verhaal, de kernboodschap en de elevator pitch. Dit alles is de kern van elke communicatie-uiting die consistentie waarborgt.
2. STRATEGIE
Als het verhaal duidelijk is, wordt een passende communicatie -en mediastrategie gemaakt. Dit geeft antwoord op de vraag hoe het verhaal bekendheid kan krijgen met een strategische, passende, creatieve aanpak om zo de juiste doelgroep te bereiken. Dit vormt de rode draad van alle communicatie van een merk of bedrijf. In de strategie komt onder meer het volgende aan bod:
Bedrijfsdoelstellingen
Communicatiedoelstellingen
Insights
Aanpak
Positionering / insteek / tone of voice
Doelgroep
Inzet communicatiemiddelen
Planning
Budget
Next steps
3. EXECUTIE
De ontwikkeling van slimme passende content, het opzetten van innovatieve samenwerkingen, bedenken van activaties en de inzet van de juiste (media)partners. Het zijn essentiële onderdelen ter ondersteuning van een strategie voor het vertellen van een verhaal. Ook aan de executie kan ik bijdragen. Denk hierbij aan de volgende opties:
Reputatiemanagement, positionering & messaging
PR en thought leadership
Crisiscommunicatie & issuemanagement
Productintroducties & merkactivaties
Opbouwen en onderhouden van mediarelaties en press office
On –en offline contentontwikkeling
Copywriting
Persbegeleiding tijdens events of andere (pers)momenten
Projectmanagement