Waarom ik geloof dat sportcommunicatie steeds belangrijker wordt

Sport maakt mensen blij, zelfverzekerd en gezond. Sterker nog, het kan de wereld mooier maken, gelukkiger! Sport is een activiteit die door velen met veel plezier in hun vrije tijd wordt beoefend. Door een grotere investering rondom omroeprechten en sponsoring is sporten natuurlijk niet zomaar een vrijetijdsbesteding. Het is uitgegroeid tot een enorme industrie die zich vooral de laatste tientallen jaren in rap tempo verder heeft ontwikkeld. Dat betekent dat sportbedrijven in die grootsheid moeten opereren en zullen moeten kijken naar wat de maatschappij van hen verwacht en wat ze kunnen bieden om ook in de toekomst succesvol te blijven. Sociaal relevante merken hebben één ding gemeen: een goede communicatiestrategie gebaseerd op een betrouwbaar, authentiek en nieuwswaardig verhaal.

blog picture2.jpg

Door hun verlies in vertrouwen in overheid en politici, verwacht vooral de jongere generatie van bedrijven dat zij meer opereren vanuit hun purpose. Hiermee wordt bedoeld dat het merk of bedrijf een probleem oplost of een belangrijke bijdrage levert aan de maatschappij. Op grote of kleine schaal. Hogere verwachtingen en meer invloed betekenen meer verantwoordelijkheid en daarmee is het onvermijdelijk dat ook sportbedrijven steeds meer vanuit hun purpose opereren. Iets wat het publiek ook van hen verwacht.

De stem van de atleet

Daarnaast zien we dat sport meer een platform wordt voor maatschappelijke bewegingen. Atleten zijn naast hun eigen naam een eigen merk geworden met eigen kanalen die ze gebruiken om hun stem te laten horen. Denk bijvoorbeeld aan Formule 1 coureur Lewis Hamilton die regelmatig aandacht vraagt voor de Black Lives Matter Movement of Megan Rapinoe die zich hard maakt voor gelijke beloning in de voetbalwereld. Maar ook omdat overgewicht en een ongezonde levensstijl een alsmaar groter probleem wordt in onze maatschappij, gebruiken bedrijven en overheden sport vaker om een positieve bijdrage te leveren aan dit probleem.

Het creëren van je purpose wordt ook wel het denken vanuit de ‘why’ genoemd: waarom bestaat mijn bedrijf? Dit verhaal moet passen bij de onderneming, betrouwbaar, authentiek en nieuwswaardig zijn, maar vooral moet het door het hele bedrijf intern en extern worden gedragen. Het kost tijd en toewijding om je op langere termijn hieraan vast te houden en vervolgens om het blijvend op een goede manier te communiceren.

Een goede communicatiestrategie is daarom essentieel om zo te kunnen opereren. Een strategie die niet alleen is opgesteld op basis van het ‘waarom van het bedrijf’, maar die tegelijk is gebaseerd op luisteren naar wat er in de samenleving gebeurt en vervolgens de juiste berichten doorspeelt naar de juiste doelgroep.

De winnaars van de toekomst

Merken, organisaties en atleten die hun purpose hebben omarmd en weten hoe ze dit moeten communiceren, zijn de winnaars van de toekomst omdat:

  • het publiek hen blijft vertrouwen;

  • werknemers en consumenten eerder loyaal aan hen blijven;

  • zij daarmee een voordeel behouden op hun concurrenten;

  • sneller zullen groeien;

  • wat leidt tot het beter behalen van je bedrijfsdoelen.

Communicatie is niet het doel op zich, maar bij het nemen van een stelling is het van belang om de doelgroep te laten weten waarom je het doet, wat je doet en hoe. Alleen als dit goed wordt gedaan kan een onderneming en daarmee de bestaansreden verder groeien. Dit is precies de reden waarom communicatie binnen de sportindustrie steeds belangrijker is geworden. Dit geldt voor (non)-profit sportorganisaties, atleten en andere bedrijven die – bijvoorbeeld door sponsoring - samenwerken met een sportorganisatie.

Tien tips voor een vlekkeloze persconferentie

Zaaltje huren, media uitnodigen, drie man achter een tafel, microfoons erbij, vertellen wat je te vertellen hebt en na afloop nog wat vragen beantwoorden. Klaar ben je als Pr-adviseur. Eitje. 

"De persconferentie. Het klinkt als een makkelijk uit te voeren event waar je qua organisatie weinig moeite in hoeft te steken. Maar niets is minder waar. Bij de organisatie van een persconferentie kan veel misgaan."

Te vaak heb ik meegemaakt dat vlak van tevoren de stoelen nog worden neergezet of dat sporters al binnen komen die nog niet zichtbaar hadden moeten zijn. Ook gebeurt het vaak dat niemand de media ontvangt of dat de koffiemachine niet werkt. Dat staat slordig en onprofessioneel maar kan er ook voor zorgen dat de pers slecht of niets over je schrijft. Of misschien erger nog, de volgende keer besluit niet meer te komen. Om dat te voorkomen hieronder tien tips om je persconferentie zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

1. Maak een draaiboek

Als je besluit om een persconferentie te beleggen, bereid deze dan tot in de puntjes voor. Begin met het maken van een gedetailleerd draaiboek. Bepaal hierin wat waar staat, wie de media ontvangt, wanneer de mensen binnen kunnen lopen, wie waar zit en wie wat en wanneer zegt. Zorg dat iedereen het draaiboek kent, één iemand deze beheert en verdeel de taken. Geloof me, het scheelt een hoop stress.

2. Loop alles een keer door

Het is heel normaal om vlak voor het event iedereen bij elkaar te roepen en te oefenen. Loop alles een keer door, dan is het niet meer nieuw en gek als het zover is. 

3. Kom op tijd!

Wees dus ruim van tevoren aanwezig. Het is echt niet gek om anderhalf à twee uur voor de start al op locatie te zijn. Liever dat je nog tijd hebt voor een kop koffie dan dat je de laptop aan moet sluiten als de pers al binnendruppelt.

4. Weet wie er komt en wat ze nodig hebben

Zorg dat je op de hoogte bent van de aanwezige media, wie zijn het, hoe ze heten maar ook of ze speciale wensen hebben. Zo moet je weten hoeveel camerapunten er moeten zijn en op hoeveel plekken een microfoon. 

"Niets is zo stom dat een sporter te vroeg de zaal binnenloopt terwijl niemand nog weet dat juist hij nieuw aan de selectie wordt toegevoegd."

5. Hou de hoofdpersonen buiten beeld totdat ze op mogen

Logisch, maar niets is zo stom dat een sporter te vroeg de zaal binnenloopt terwijl niemand nog weet dat juist hij nieuw aan de selectie wordt toegevoegd. Zorg dus altijd voor een apart kamertje waar de sprekers van tevoren kunnen wachten. 

6. Hou het kort!

Van te lange verhalen wordt niemand blij, hou het dus kort zonder in te leveren aan inhoud.

7. Maak een Q&A

Bereid naast je verhaal ook een Q&A voor waarin alle mogelijke vragen van media worden voorbereid. Zo hoeven met name lastige vragen geen verrassing meer te zijn. 

8. Geef de media ruimte om te werken

Vaak willen media na het event snel hun verhaal kunnen uitwerken. Niets zo irritant als ze na de conferentie de zaal uit worden gebonjourd. Geef ze een plek waar ze hun verhaal kunnen maken. Voor jou ook mooi als er meteen coverage is. Vraag ook of je ze nog ergens mee kan helpen. Denk aan WiFi!

9. Stuur de informatie na

Stuur meteen na de persconferentie je verhaal samen met beelden na aan de media. Bij voorkeur stuur je de belangrijke media een persoonlijk bericht waarin je ze meteen bedankt voor hun tijd. Dit moet snel en zorgvuldig gebeuren, zet daarom alles al klaar van tevoren zodat je op het moment zelf alleen nog maar op ‘send’ hoeft te drukken. Liever doe je dit niet automatisch aangezien er altijd iets kan veranderen op het laatste moment. 

"Zorg ook dat iemand met de koffiemachine kan omgaan, dat je weet waar de uitrijkaarten liggen en dat iemand deze uitdeelt."

10. Vergeet de randzaken niet

Zorg dat iemand met de koffiemachine kan omgaan, dat je weet waar de uitrijkaarten liggen en dat iemand deze uitdeelt. Echt, randzaken als deze worden vaak vergeten maar het is zo tijdrovend als je dit op het moment zelf moet oplossen. 

En heb je dan niets meer te doen tijdens de persconferentie? Geloof me, er zullen een hoop onverwachte zaken op je pad komen waar je je je niet op kon voorbereiden. Plus, de beste persconferenties zijn die events waar je als de Pr-adviseur kan bijpraten met media. Wel zo relaxed, plus ook nog eens goed voor je netwerk.

10 regels voor een succesvol persbericht

"Bel nooit na, al is het alleen maar om het niet te verpesten voor andere PR-adviseurs die het vak wel snappen."

In de categorie top 10 gouden PR-regels, een kleine leidraad voor het schrijven van een goed persbericht. Helaas wordt niet elk persbericht meteen geopend of überhaupt iets mee gedaan. Dit is vooral omdat journalisten overspoeld worden door goede en minder goede berichten. Wil je meer kans maken dat jij niet voor niets hard hebt gewerkt aan jouw persbericht? Volg dan in elk geval deze regels:

1.     Hou het kort!! Heel kort!

Maximaal twee A4-tjes inclusief de noot voor de redactie, absoluut niet meer en eigenlijk is dat al veel te lang. De gemiddelde journalist ontvangt ongeveer 200 berichten per dag. Ga er vanuit dat ze geen tijd hebben voor het lezen van een heel epistel. Hou het kort en simpel. Mocht de journalist toch meer informatie willen dan weet hij je wel te vinden. 

2.     Zorg voor een goede opbouw

Een persbericht begint altijd met een goede kop en een sterke lead. Allebei onderdelen die ervoor moeten zorgen dat de ontvanger door wil lezen maar ook dat als de ontvanger niet doorleest, wel weet waar je bericht over gaat. Het belangrijkste nieuws moet dus altijd bovenaan staan. De details komen daarna. Zorg ook voor goede tussenkopjes en sluit je bericht af met een boiler plate voor meer informatie over de ontvanger en noot voor de redactie met een verwijzing naar waar meer informatie kan worden verkregen. 

3.     Maak het wel netjes, maar niet te veel opsmuk

De opmaak moet er netjes uitzien, passen bij de huisstijl van de afzender. Maar, maak er geen enorme poespas van. Nergens voor nodig, leidt over het algemeen alleen maar af en dus zonde van de moeite.

4.     Wel beeld –en videomateriaal

Tegenwoordig gaat alles om content, content en nog meer content. Dus extra beeld –en videomateriaal wordt vaak wel gewaardeerd. Stop dit netjes in een linkje bij het bericht of verwijs naar een goede beeldbank.

Ja, natuurlijk heeft hij je bericht ontvangen. Het is namelijk geen 1999 meer!

5.     Bel nooit, maar dan ook nooit zomaar na!

‘Ja, goedemorgen journalist u spreekt met een PR-adviseur namens bedrijf X. Heeft u mijn persbericht ontvangen?’ Ja, natuurlijk heeft hij je bericht ontvangen. Het is namelijk geen 1999 meer! Doe dit nooit, al is het alleen maar om het niet te verpesten voor andere PR-adviseurs die het vak wel snappen. Wanneer je wel nabelt? Als je zeker weet dat je iets extra’s en exclusiefs te bieden hebt. Bijvoorbeeld een interessant interview, een exclusief extra nieuwtje of een uitnodiging voor een bijzonder event.

6.     Zorg dat er nieuws in staat

Klinkt als een open deur maar echt ik kom het zo vaak tegen dat er persberichten worden gestuurd waar geen nieuws in staat. Zorg dus dat je dit medium alleen gebruikt als je nieuws hebt.

7.     Schrijf een persbericht, geen artikel

Een persbericht is een persbericht en dus geen artikel. Het klinkt simpel maar het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Hou je aan de stijl van een persbericht.

8.     Doe nooit je bericht alleen in de bijlage

Als ik een persbericht per mail verstuur, dan kopieer ik de tekst in de mail en voeg ik het daarnaast nog toe als PDF-bestand. Ziet er niet alleen netter uit, het is ook nog eens handig voor de ontvanger dat het bericht meteen kan worden gelezen en goed kan worden opgeslagen.

9.     Wees selectief in je ontvangstlijst

Een bericht over een nieuwe hardloopschoen gaat over het algemeen niet naar een golfmagazine en een opening van een nieuwe yogastudio stuur je niet naar een voetbalmagazine. Wees selectief in de ontvangstlijst. Wordt niet alleen op prijs gesteld, je wordt ook veel serieuzer genomen de volgende keer als je nieuws hebt dat wel geschikt is voor het voetbalmagazine. Zet overigens ook alle adressen in de bcc!

Stel jezelf bij elk persbericht de vraag of dit nieuwtje echt een persbericht waard is!

10.  Stuur zo min mogelijk persberichten

Ja je leest het goed, stuur zo min mogelijk persberichten. Een persbericht is in wezen een massacommunicatiemiddel en dus weinig persoonlijk. Als het bericht dus niet echt nieuwswaardig is, dan is de kans minimaal dat de journalist het bericht opent. Stel jezelf bij elk persbericht de vraag of dit nieuwtje echt een persbericht waard is. Het heeft veel meer mijn voorkeur om een persoonlijk bericht te sturen naar een journalist. Peil of dit iets voor hem is en of en hoe hier eventueel een verhaal van kan worden gemaakt. Het is vaak veel doeltreffender om dit met 3-5 media te doen dan het bericht naar 150 man tegelijk te sturen.

De Boer: 'Als je geen karakter hebt als voetballer, dan haal je de top niet'

Onder het toeziend oog van Ronald de Boer speelden afgelopen donderdag tien teams uit Amsterdam om de felbegeerde Nike Cup Amsterdam. De oud-international, op dit moment assistent van Co Adriaanse bij Jong Qatar, vermaakt zich ondanks het slechte weer prima. "Ik wilde dat ik nog jong was en mee kon doen. Hier kon ik als jonge jongen altijd van genieten. Het is geweldig om de rivaliteit te zien."

Dit interview werd gepubliceerd op Voetbalzone.nl: 
https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=117972

De Boer blijkt nog steeds een voorbeeld en de Amsterdamse voetballers vinden het cool dat hij er is. "Vorig jaar bij Nike Bootcamp was hij één van de meest actieve trainers. Iedereen kijkt tegen hem op", vertelt Karim Abay (18) van DWV A1. Avital Trustfull (17) van AFC, is trots op de aandacht van De Boer. "Het is toch een teken dat hij hier rondloopt. Dit is echt een toptoernooi!"

De Boer mocht tijdens de prijsuitreiking ook de beste speler van het toernooi aanwijzen. Niet geheel verrassend viel de keuze op Thom Aussems (17), de keeper van winnaar Buitenveldert A1. Ondanks enkele magistrale reddingen in de finale is de keeper best verrast dat hij er met de beker vandoor gaat. "Heel eerlijk? De eerste wedstrijden maakte ik wat foutjes dus ik had dit niet verwacht. De laatste twee wedstrijden ging het wel erg lekker."

Voor De Boer is de speler geen vreemde. Ze kennen elkaar uit Qatar, waar Aussems een keer speelde met Ajax. "Toen was hij nog een stuk kleiner", lacht De Boer tijdens de uitreiking. Bij Jong Qatar houdt De Boer zich bezig met het begeleiden van talent. Volgens de geboren Amsterdammer gaat het vooral om één ding als je profvoetballer wilt worden: "Als je de top wilt halen, moet je alles geven. Karakter is het belangrijkste. Als je dat niet hebt dan red je het niet."

Tijdens de finale van de Nike Cup Amsterdam spatte het karakter eraf. Logisch, want al de teams kennen elkaar goed uit de competitie en de rivaliteit is groot. Abay: "Je kent al die jongens. Je wilt winnen en daar ga je voor. Tot op het bot! Maar als de scheidsrechter heeft gefloten, dan zijn we weer gewoon maatjes."

Tien jeugdteams streden op donderdag 26 augustus om de Nike Cup Amsterdam. Onder het mom van Write the Future werd het toernooi door Nike georganiseerd om jonge voetballers te laten ervaren hoe ze zelf het verschil kunnen maken, hun eigen toekomst kunnen schrijven en daarbij kunnen leren van ervaren voetballers als De Boer.

Nee, het Jeugdjournaal komt niet naar dit sportevent!

Verwachtingen managen loont als PR-adviseur

De rol van PR-adviseur is niet ja-knikken als een klant iets wil of zelfs iets onrealistisch vraagt. Dat gaat namelijk geheid mis! Dat betekent dat je soms mensen zult moeten teleurstellen: “Nee, het Jeugdjournaal komt niet naar dit sportevenement. Zij willen nieuws en dit is leuk maar geen nieuws”. Geloof me, dit gebeurt geregeld.

Op de korte termijn wordt het echt niet altijd gewaardeerd als je eerlijk bent. Logisch, want organisatoren van een dergelijk event zijn enthousiast en werken daar keihard aan. En dan kom jij als adviseur vertellen dat niet iedereen er zo blij van wordt. Om dergelijke teleurstellingen te voorkomen en om ervoor te zorgen dat de klant op de lange termijn wel tevreden is, is het belangrijk om de verwachtingen goed te managen. Doe daarbij de volgende drie dingen sowieso:

1. Leg uit wat media willen

Geef advies over wat media wel willen. Leg uit wat wel nieuws is maar ook dat zij worden overspoeld door dergelijke berichten. Wil je opvallen? Dan moet je iets te vertellen hebben, met echt nieuws aankomen. Volgens mij is het de taak van een PR-adviseur om een realistisch beeld te schetsen en vervolgens met een goede en soms creatieve oplossing te komen. Daarbij moet je goed weten wat de doelen zijn van je opdrachtgever en wat een journalist wil.

2. Denk mee met de inhoud

En dus: denk mee met de organisatoren van het event. Hoe kunnen we nieuws maken? Nodigen we misschien iemand uit die normaal geen interviews geeft? Kunnen we er een bijzonder maatschappelijk doel aanhangen of kan er iets bekend worden gemaakt tijdens het event waar media wel voor zullen komen? Dit kan de kans vergroten dat media toch komen.

3. Denk aan andere media

Geef goed advies over alternatieve (media)keuzes. Natuurlijk denken veel klanten in traditionele outlets, zoals de Telegraaf of het Jeugdjournaal. Dat is voor veel mensen nog steeds het meest tastbaar. Er is alleen zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan online influencers en met name de micro-influencers. Maar ook andere (online) media kunnen soms veel effectiever zijn, ondanks of misschien wel juist omdat ze kleiner zijn. Zo is het bijvoorbeeld soms echt beter om een regionale aanpak te verkiezen boven een nationale aanpak.

"Je hebt nooit zekerheid in PR. Ondanks dat, is het onbetaalbaar als een onafhankelijk en neutraal persoon schrijft over jouw bedrijf." 

Als je bovenstaande adviezen moet geven als het plan al is gemaakt en iedereen al diep in de uitvoering zit, dan ben je te laat. Is een van je doelen het halen van publiciteit? Zorg er dan voor dat je als PR-adviseur direct om de tafel zit als de plannen worden gemaakt. Denk mee over de inhoud van het verhaal. Want wij weten wat nieuws is en wanneer media er wel of niet over schrijven en voor wie het interessant is. Kunnen we garanties geven? Nee, koop dan een advertentie of maak een andere mooie deal. Maar dat is en blijft het mooie en uitdagende van Public Relations, je hebt nooit zekerheid. Ondanks dat, is het onbetaalbaar als een onafhankelijk en neutraal persoon, zoals een redacteur, journalist of social influencer, schrijft over jouw organisatie.  

Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyleIk ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.

www.stuivenbergcommunicatie.nl patricia@stuivenbergcommunicatie.nl

Opvallen is key om te overleven - Waar een goed (sport)verhaal aan moet voldoen

Ook in de sport is storytelling onmisbaar. Maar wat is dan een goed verhaal, hoe zorg je ervoor dat dit aankomt bij het juiste publiek en dat het blijft hangen?

Het gevoel dat je krijgt wanneer je wint of verliest, sterk of zwak bent, doorzet of als het tegen zit. Het zijn deze emoties die sportverhalen zo mooi en herkenbaar maken. In onze met content overladen wereld, is opvallen key om te overleven. Geen enkele sportorganisatie of ander merk overleeft het zonder een inspirerend en authentiek verhaal dat de identiteit vormt. Bijzondere content inspireert, waardoor het publiek je vertrouwt en in actie komt. Een verhaal beklijft immers veel beter dan losse feiten.

In onze met content overladen wereld, is opvallen key om te overleven. Geen enkele sportorganisatie of andersoortig merk overleeft het zonder het vertellen van een inspirerend en authentiek verhaal.
  • Start met het fundament - Begin altijd met een goed fundament: de kernboodschap. Voor de creatie hiervan zijn tal van modellen. Denk bijvoorbeeld aan het Message House of aan de Golden Circle van Simon Simek. Maar je kunt ook starten met het beantwoorden van de simpele vragen: wie ben je, wat doe je, waarom doe je dat en hoe doe je dat? Een overzichtelijk systeem dat niet voor niks door journalisten als basis van een artikel wordt gebruikt. De verhalen die je vervolgens vertelt vormen het bewijs van deze kernboodschap en moeten altijd hieraan worden getoetst.
  • Authentiek - Een goed verhaal is authentiek. Met andere woorden geloofwaardig, origineel en echt. Het is toepasbaar op jouw organisatie en op geen enkele andere. Echt, het publiek heeft het in de gaten als een verhaal verzonnen is en niet bij jou past. Net als een mens zich niet anders moet voordoen dan hij echt is, moet een bedrijf dat ook niet doen.
  • Relevant en herkenbaar: Zorg dat het verhaal relevant en herkenbaar is voor je publiek. De ontvanger moet zich ermee verbonden voelen. Elk verhaal heeft een hoofdpersoon, of ‘held’. De held in het verhaal is iemand zoals jij of zoals je wilt zijn, omdat diegene grappig, slim of sportief is. Daarnaast staat de held voor een uitdaging die moet worden opgelost. Een herkenbaar verhaal is bijvoorbeeld het verhaal van de topsporter die na een lange weg van vallen en opstaan eindelijk toch die titel weet te behalen. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met mindere momenten in het leven. Dat maakt het herkenbaar en relevant voor het publiek voor het omgaan met de eigen uitdagingen.
  • De juiste kanalen en pas het verhaal daar op aan: verspreid het verhaal op de juiste manier. Zet geen whitepaper op Instagram of productpromotie op Linkedin. Geef een journalist ook andere informatie en materialen dan een social influencer. Het zijn simpele tactieken die zeer belangrijk zijn in het vertellen van het verhaal.
  • Blijf het vertellen - Stick to the story! Eenmaal een goed verhaal gecreëerd? Blijf deze dan herhalen. ‘The rule of 7’ schrijft voor dat een verhaal minstens zeven keer gehoord moet worden, voordat het blijft hangen.
  • Kort en simpel - Hou het kort en niet te ingewikkeld, dan wordt het eerder onthouden.
  • Overtuigend - Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het verhaal overtuigend is. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door middel van mooie beeldspraak, leuke details, de manier waarop je het vertelt of omdat het zo simpel en zo doeltreffend is, dat het blijft hangen.

Uit ervaring weet ik dat organisaties vaak te gemakkelijk denken over het maken of beschrijven van hun eigen verhaal. De focus ligt vaker op het product of op de dienst. Natuurlijk is dat ook heel belangrijk, maar vergeet ook echt goede storytelling niet. Dat is waar het onderscheid ligt. Maak daar gebruik van als sportorganisatie.

Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyleIk ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.

www.stuivenbergcommunicatie.nl patricia@stuivenbergcommunicatie.nl

Verkies kwaliteit over kwantiteit: ga voor de micro-influencer

Het is een bekend fenomeen dat mensen het meest aannemen van een ‘peer’, ofwel iemand zoals jijzelf. Vroeger was dit bijvoorbeeld de buurvrouw, maar inmiddels is er een wildgroei ontstaan van online peers. Sommige van deze social influencers hebben een grote fanbase opgebouwd. Maar kunnen we deze mensen nog wel peers noemen? Kunnen zij door hun enorme populariteit wel de gewenste doelgroep bereiken zoals ze dat deden zoals toen ze nog niet zo bekend waren?

Social influencers hebben invloed en dat maakt hen interessant voor merkbouwers. Ze worden uitgenodigd voor de mooiste feesten, maken de meest prachtige reizen, dragen kleding direct van de catwalk en werken met de coolste merken aan bijzondere samenwerkingen. Hierdoor zijn ze niet meer zo ‘normaal’ als ze waren voor hun online carrière. Sommige van hen zijn echte helden geworden. Vloggers als Enzo Knol en Mascha Feoktistov hebben samen twee miljoen volgers op Youtube. Ze worden aanbeden door duizenden jonge jongens en meisjes en ontmoeten hen tijdens meet-en-greets. Het zijn beelden die de populariteit van de vj’s en andere helden uit de jaren ’90 evenaren. Met andere woorden; hun manier van leven staat steeds verder af van menig tiener. Zijn het dan nog peers? Nee. Ondanks hun persoonlijke vlogs en de grotere mogelijkheid om interactie te hebben met hun fans dan de helden van voor de digitalisering, staan ze door hun populariteit steeds verder af van hun volgers.

"Samenwerken met een grote social influencer werkt als het doel primair is om de massa te bereiken. Naamsbekendheid. Is het doel meer engagement, betrokkenheid en een persoonlijkere campagne? Werk dan samen met micro-influencers."

Samenwerken met een grote social influencer werkt als het doel primair is om de massa te bereiken. Naamsbekendheid. Is het doel meer engagement, betrokkenheid en een persoonlijkere campagne? Dan raad ik aan om met micro-influencers samen te werken. Dit is een blogger of vlogger met minder volgers maar die hierdoor vaak nog wel echt in contact staan met hun community. Bovendien zijn deze micro-influencers vaak nog minder commercieel ingesteld. Ze zijn daardoor nog meer gepassioneerd over merken waar ze mee samenwerken. Bovendien is er minder budget nodig wat de mogelijkheid geeft om met meer mensen samen te werken. Dat kan weer zorgen voor een vergelijkbaar bereik als wanneer er wordt gewerkt met een grotere vlogger. Dit alles zorgt voor een grotere engagement, invloed en geloofwaardigheid. Onderzoek van onder andere het Amerikaanse HelloSociety wijst zelfs uit dat effectiever is om samen te werken met een micro-influencer dan met een grote bekende influencer.

Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar een samenwerking op regionaal niveau. Open je een sportschool en wil je daar promotie voor? Kijk dan naar online influencers die daar in de buurt wonen en werk daar mee samen. Maar ook als groter merk is samenwerken met kleinere vloggers en bloggers een zeer goed alternatief voor de grote duurdere en vaak onpersoonlijkere vloggers.

Samenwerken met micro-influencer kost meer tijd. Ze zijn meer verstopt dan bijvoorbeeld Enzo Knol maar het is het waard. Je vindt namelijk niet alleen de juiste influencer, het geeft ook de mogelijkheid om je doelgroep echt te leren kennen. Het verplicht je namelijk om veel meer in je community te duiken. Door een samenwerking voor de lange termijn met een micro-influencer verbindt een merk zich nog echt een ambassadeur. Een die, net zoals vroeger de buurvrouw dat deed, op een authentieke manier haar ervaringen met een merk of product kan delen met de volgers. Daarom verkies je naar mijn idee kwaliteit over kwantiteit. Iets wat merken volgens mij altijd zouden moeten nastreven. 

Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyleIk ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.

www.stuivenbergcommunicatie.nl | patricia@stuivenbergcommunicatie.nl

Verhalen in de sport: blijf ze vertellen en inspireer!

football-566027_960_720.jpg

Inspirerende en motiverende verhalen zijn essentieel voor goede PR. Door middel van een goed verhaal passend bij de ontvanger kun je neutralere berichtgevers overtuigen en inspireren te berichten over jouw merk. Ik maak en vertel graag die mooie verhalen over de merken waar ik voor werk. Verhalen die opvallen, waarmee je in het nieuws komt of op een andere manier impact hebt. Sport is daar als niets anders uitermate geschikt voor. Daarom is het zo mooi om de PR te doen voor alles wat met sport te maken heeft.

Sport is niet alleen goed voor de gezondheid en discipline, het biedt ook inspiratie. Verhalen over topsporters die na jaren hard werken goud halen op een Olympische Spelen geeft anderen motivatie. Die helden zorgen ervoor dat je zelf ook harder wil lopen. Het zorgt dat je van de bank komt in plaats van een avond bingewatchen. Sport verbroedert en misschien dat het zelfs wel echt bijdraagt aan wereldvrede, zoals master in de storytelling Nike jarenlang heeft verkondigd.

(top)sport draait dus niet alleen om presteren, het gaat ook om goede storytelling. Het vertellen van een verhaal op een goede manier is essentieel om helden te creëren. Door die helden wordt de sport populairder en dat zorgt weer voor meer sportende en dus gezondere en gedisciplineerdere mensen.

Het is daarnaast ook een belangrijke stimulans voor meer leden bij bijvoorbeeld een sportbond. Organisaties die het momenteel financieel vaak moeilijk hebben door een dalend aantal leden. In mijn ogen is dit een direct gevolg van slechte PR en communicatie in het algemeen. Mijn oproep als PR-adviseur aan sportbonden is daarom: ga praten! Het lijkt zo simpel en toch wordt het niet altijd genoeg gedaan. Zoek, maak en vertel de verhalen die zo mooi zijn, creëer die helden, zorg dat je onder de aandacht blijft. Inspireer en motiveer!

Maar ga niet alleen zenden. Communiceer ook met je leden en met name met de jeugd! Ontdek waar je aan moet voldoen om te innoveren. Praat met je leden en speel op hun wensen in. Het vergroot de kans op succes en om financieel weer gezond te worden. Toch wel lastig? Schakel daarom iemand in met ervaring die hierbij kan helpen.