Verkies kwaliteit over kwantiteit: ga voor de micro-influencer
/Het is een bekend fenomeen dat mensen het meest aannemen van een ‘peer’, ofwel iemand zoals jijzelf. Vroeger was dit bijvoorbeeld de buurvrouw, maar inmiddels is er een wildgroei ontstaan van online peers. Sommige van deze social influencers hebben een grote fanbase opgebouwd. Maar kunnen we deze mensen nog wel peers noemen? Kunnen zij door hun enorme populariteit wel de gewenste doelgroep bereiken zoals ze dat deden zoals toen ze nog niet zo bekend waren?
Social influencers hebben invloed en dat maakt hen interessant voor merkbouwers. Ze worden uitgenodigd voor de mooiste feesten, maken de meest prachtige reizen, dragen kleding direct van de catwalk en werken met de coolste merken aan bijzondere samenwerkingen. Hierdoor zijn ze niet meer zo ‘normaal’ als ze waren voor hun online carrière. Sommige van hen zijn echte helden geworden. Vloggers als Enzo Knol en Mascha Feoktistov hebben samen twee miljoen volgers op Youtube. Ze worden aanbeden door duizenden jonge jongens en meisjes en ontmoeten hen tijdens meet-en-greets. Het zijn beelden die de populariteit van de vj’s en andere helden uit de jaren ’90 evenaren. Met andere woorden; hun manier van leven staat steeds verder af van menig tiener. Zijn het dan nog peers? Nee. Ondanks hun persoonlijke vlogs en de grotere mogelijkheid om interactie te hebben met hun fans dan de helden van voor de digitalisering, staan ze door hun populariteit steeds verder af van hun volgers.
"Samenwerken met een grote social influencer werkt als het doel primair is om de massa te bereiken. Naamsbekendheid. Is het doel meer engagement, betrokkenheid en een persoonlijkere campagne? Werk dan samen met micro-influencers."
Samenwerken met een grote social influencer werkt als het doel primair is om de massa te bereiken. Naamsbekendheid. Is het doel meer engagement, betrokkenheid en een persoonlijkere campagne? Dan raad ik aan om met micro-influencers samen te werken. Dit is een blogger of vlogger met minder volgers maar die hierdoor vaak nog wel echt in contact staan met hun community. Bovendien zijn deze micro-influencers vaak nog minder commercieel ingesteld. Ze zijn daardoor nog meer gepassioneerd over merken waar ze mee samenwerken. Bovendien is er minder budget nodig wat de mogelijkheid geeft om met meer mensen samen te werken. Dat kan weer zorgen voor een vergelijkbaar bereik als wanneer er wordt gewerkt met een grotere vlogger. Dit alles zorgt voor een grotere engagement, invloed en geloofwaardigheid. Onderzoek van onder andere het Amerikaanse HelloSociety wijst zelfs uit dat effectiever is om samen te werken met een micro-influencer dan met een grote bekende influencer.
Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar een samenwerking op regionaal niveau. Open je een sportschool en wil je daar promotie voor? Kijk dan naar online influencers die daar in de buurt wonen en werk daar mee samen. Maar ook als groter merk is samenwerken met kleinere vloggers en bloggers een zeer goed alternatief voor de grote duurdere en vaak onpersoonlijkere vloggers.
Samenwerken met micro-influencer kost meer tijd. Ze zijn meer verstopt dan bijvoorbeeld Enzo Knol maar het is het waard. Je vindt namelijk niet alleen de juiste influencer, het geeft ook de mogelijkheid om je doelgroep echt te leren kennen. Het verplicht je namelijk om veel meer in je community te duiken. Door een samenwerking voor de lange termijn met een micro-influencer verbindt een merk zich nog echt een ambassadeur. Een die, net zoals vroeger de buurvrouw dat deed, op een authentieke manier haar ervaringen met een merk of product kan delen met de volgers. Daarom verkies je naar mijn idee kwaliteit over kwantiteit. Iets wat merken volgens mij altijd zouden moeten nastreven.
Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyle. Ik ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.
www.stuivenbergcommunicatie.nl | patricia@stuivenbergcommunicatie.nl