Opvallen is key om te overleven - Waar een goed (sport)verhaal aan moet voldoen

Ook in de sport is storytelling onmisbaar. Maar wat is dan een goed verhaal, hoe zorg je ervoor dat dit aankomt bij het juiste publiek en dat het blijft hangen?

Het gevoel dat je krijgt wanneer je wint of verliest, sterk of zwak bent, doorzet of als het tegen zit. Het zijn deze emoties die sportverhalen zo mooi en herkenbaar maken. In onze met content overladen wereld, is opvallen key om te overleven. Geen enkele sportorganisatie of ander merk overleeft het zonder een inspirerend en authentiek verhaal dat de identiteit vormt. Bijzondere content inspireert, waardoor het publiek je vertrouwt en in actie komt. Een verhaal beklijft immers veel beter dan losse feiten.

In onze met content overladen wereld, is opvallen key om te overleven. Geen enkele sportorganisatie of andersoortig merk overleeft het zonder het vertellen van een inspirerend en authentiek verhaal.
  • Start met het fundament - Begin altijd met een goed fundament: de kernboodschap. Voor de creatie hiervan zijn tal van modellen. Denk bijvoorbeeld aan het Message House of aan de Golden Circle van Simon Simek. Maar je kunt ook starten met het beantwoorden van de simpele vragen: wie ben je, wat doe je, waarom doe je dat en hoe doe je dat? Een overzichtelijk systeem dat niet voor niks door journalisten als basis van een artikel wordt gebruikt. De verhalen die je vervolgens vertelt vormen het bewijs van deze kernboodschap en moeten altijd hieraan worden getoetst.
  • Authentiek - Een goed verhaal is authentiek. Met andere woorden geloofwaardig, origineel en echt. Het is toepasbaar op jouw organisatie en op geen enkele andere. Echt, het publiek heeft het in de gaten als een verhaal verzonnen is en niet bij jou past. Net als een mens zich niet anders moet voordoen dan hij echt is, moet een bedrijf dat ook niet doen.
  • Relevant en herkenbaar: Zorg dat het verhaal relevant en herkenbaar is voor je publiek. De ontvanger moet zich ermee verbonden voelen. Elk verhaal heeft een hoofdpersoon, of ‘held’. De held in het verhaal is iemand zoals jij of zoals je wilt zijn, omdat diegene grappig, slim of sportief is. Daarnaast staat de held voor een uitdaging die moet worden opgelost. Een herkenbaar verhaal is bijvoorbeeld het verhaal van de topsporter die na een lange weg van vallen en opstaan eindelijk toch die titel weet te behalen. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met mindere momenten in het leven. Dat maakt het herkenbaar en relevant voor het publiek voor het omgaan met de eigen uitdagingen.
  • De juiste kanalen en pas het verhaal daar op aan: verspreid het verhaal op de juiste manier. Zet geen whitepaper op Instagram of productpromotie op Linkedin. Geef een journalist ook andere informatie en materialen dan een social influencer. Het zijn simpele tactieken die zeer belangrijk zijn in het vertellen van het verhaal.
  • Blijf het vertellen - Stick to the story! Eenmaal een goed verhaal gecreëerd? Blijf deze dan herhalen. ‘The rule of 7’ schrijft voor dat een verhaal minstens zeven keer gehoord moet worden, voordat het blijft hangen.
  • Kort en simpel - Hou het kort en niet te ingewikkeld, dan wordt het eerder onthouden.
  • Overtuigend - Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het verhaal overtuigend is. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door middel van mooie beeldspraak, leuke details, de manier waarop je het vertelt of omdat het zo simpel en zo doeltreffend is, dat het blijft hangen.

Uit ervaring weet ik dat organisaties vaak te gemakkelijk denken over het maken of beschrijven van hun eigen verhaal. De focus ligt vaker op het product of op de dienst. Natuurlijk is dat ook heel belangrijk, maar vergeet ook echt goede storytelling niet. Dat is waar het onderscheid ligt. Maak daar gebruik van als sportorganisatie.

Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyleIk ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.

www.stuivenbergcommunicatie.nl patricia@stuivenbergcommunicatie.nl