Nee, het Jeugdjournaal komt niet naar dit sportevent!
/Verwachtingen managen loont als PR-adviseur
De rol van PR-adviseur is niet ja-knikken als een klant iets wil of zelfs iets onrealistisch vraagt. Dat gaat namelijk geheid mis! Dat betekent dat je soms mensen zult moeten teleurstellen: “Nee, het Jeugdjournaal komt niet naar dit sportevenement. Zij willen nieuws en dit is leuk maar geen nieuws”. Geloof me, dit gebeurt geregeld.
Op de korte termijn wordt het echt niet altijd gewaardeerd als je eerlijk bent. Logisch, want organisatoren van een dergelijk event zijn enthousiast en werken daar keihard aan. En dan kom jij als adviseur vertellen dat niet iedereen er zo blij van wordt. Om dergelijke teleurstellingen te voorkomen en om ervoor te zorgen dat de klant op de lange termijn wel tevreden is, is het belangrijk om de verwachtingen goed te managen. Doe daarbij de volgende drie dingen sowieso:
1. Leg uit wat media willen
Geef advies over wat media wel willen. Leg uit wat wel nieuws is maar ook dat zij worden overspoeld door dergelijke berichten. Wil je opvallen? Dan moet je iets te vertellen hebben, met echt nieuws aankomen. Volgens mij is het de taak van een PR-adviseur om een realistisch beeld te schetsen en vervolgens met een goede en soms creatieve oplossing te komen. Daarbij moet je goed weten wat de doelen zijn van je opdrachtgever en wat een journalist wil.
2. Denk mee met de inhoud
En dus: denk mee met de organisatoren van het event. Hoe kunnen we nieuws maken? Nodigen we misschien iemand uit die normaal geen interviews geeft? Kunnen we er een bijzonder maatschappelijk doel aanhangen of kan er iets bekend worden gemaakt tijdens het event waar media wel voor zullen komen? Dit kan de kans vergroten dat media toch komen.
3. Denk aan andere media
Geef goed advies over alternatieve (media)keuzes. Natuurlijk denken veel klanten in traditionele outlets, zoals de Telegraaf of het Jeugdjournaal. Dat is voor veel mensen nog steeds het meest tastbaar. Er is alleen zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan online influencers en met name de micro-influencers. Maar ook andere (online) media kunnen soms veel effectiever zijn, ondanks of misschien wel juist omdat ze kleiner zijn. Zo is het bijvoorbeeld soms echt beter om een regionale aanpak te verkiezen boven een nationale aanpak.
"Je hebt nooit zekerheid in PR. Ondanks dat, is het onbetaalbaar als een onafhankelijk en neutraal persoon schrijft over jouw bedrijf."
Als je bovenstaande adviezen moet geven als het plan al is gemaakt en iedereen al diep in de uitvoering zit, dan ben je te laat. Is een van je doelen het halen van publiciteit? Zorg er dan voor dat je als PR-adviseur direct om de tafel zit als de plannen worden gemaakt. Denk mee over de inhoud van het verhaal. Want wij weten wat nieuws is en wanneer media er wel of niet over schrijven en voor wie het interessant is. Kunnen we garanties geven? Nee, koop dan een advertentie of maak een andere mooie deal. Maar dat is en blijft het mooie en uitdagende van Public Relations, je hebt nooit zekerheid. Ondanks dat, is het onbetaalbaar als een onafhankelijk en neutraal persoon, zoals een redacteur, journalist of social influencer, schrijft over jouw organisatie.
Patricia Stuivenberg - Freelance PR & Communications Professional in sport & lifestyle. Ik ondersteun bedrijven en merken met het krijgen van publiciteit van media door middel van een goede strategie, verhaal en de juiste tactieken om zo hun doelgroep te bereiken.
www.stuivenbergcommunicatie.nl | patricia@stuivenbergcommunicatie.nl