Waarom ik geloof dat sportcommunicatie steeds belangrijker wordt
/Sport maakt mensen blij, zelfverzekerd en gezond. Sterker nog, het kan de wereld mooier maken, gelukkiger! Sport is een activiteit die door velen met veel plezier in hun vrije tijd wordt beoefend. Door een grotere investering rondom omroeprechten en sponsoring is sporten natuurlijk niet zomaar een vrijetijdsbesteding. Het is uitgegroeid tot een enorme industrie die zich vooral de laatste tientallen jaren in rap tempo verder heeft ontwikkeld. Dat betekent dat sportbedrijven in die grootsheid moeten opereren en zullen moeten kijken naar wat de maatschappij van hen verwacht en wat ze kunnen bieden om ook in de toekomst succesvol te blijven. Sociaal relevante merken hebben één ding gemeen: een goede communicatiestrategie gebaseerd op een betrouwbaar, authentiek en nieuwswaardig verhaal.
Door hun verlies in vertrouwen in overheid en politici, verwacht vooral de jongere generatie van bedrijven dat zij meer opereren vanuit hun purpose. Hiermee wordt bedoeld dat het merk of bedrijf een probleem oplost of een belangrijke bijdrage levert aan de maatschappij. Op grote of kleine schaal. Hogere verwachtingen en meer invloed betekenen meer verantwoordelijkheid en daarmee is het onvermijdelijk dat ook sportbedrijven steeds meer vanuit hun purpose opereren. Iets wat het publiek ook van hen verwacht.
De stem van de atleet
Daarnaast zien we dat sport meer een platform wordt voor maatschappelijke bewegingen. Atleten zijn naast hun eigen naam een eigen merk geworden met eigen kanalen die ze gebruiken om hun stem te laten horen. Denk bijvoorbeeld aan Formule 1 coureur Lewis Hamilton die regelmatig aandacht vraagt voor de Black Lives Matter Movement of Megan Rapinoe die zich hard maakt voor gelijke beloning in de voetbalwereld. Maar ook omdat overgewicht en een ongezonde levensstijl een alsmaar groter probleem wordt in onze maatschappij, gebruiken bedrijven en overheden sport vaker om een positieve bijdrage te leveren aan dit probleem.
Het creëren van je purpose wordt ook wel het denken vanuit de ‘why’ genoemd: waarom bestaat mijn bedrijf? Dit verhaal moet passen bij de onderneming, betrouwbaar, authentiek en nieuwswaardig zijn, maar vooral moet het door het hele bedrijf intern en extern worden gedragen. Het kost tijd en toewijding om je op langere termijn hieraan vast te houden en vervolgens om het blijvend op een goede manier te communiceren.
Een goede communicatiestrategie is daarom essentieel om zo te kunnen opereren. Een strategie die niet alleen is opgesteld op basis van het ‘waarom van het bedrijf’, maar die tegelijk is gebaseerd op luisteren naar wat er in de samenleving gebeurt en vervolgens de juiste berichten doorspeelt naar de juiste doelgroep.
De winnaars van de toekomst
Merken, organisaties en atleten die hun purpose hebben omarmd en weten hoe ze dit moeten communiceren, zijn de winnaars van de toekomst omdat:
het publiek hen blijft vertrouwen;
werknemers en consumenten eerder loyaal aan hen blijven;
zij daarmee een voordeel behouden op hun concurrenten;
sneller zullen groeien;
wat leidt tot het beter behalen van je bedrijfsdoelen.
Communicatie is niet het doel op zich, maar bij het nemen van een stelling is het van belang om de doelgroep te laten weten waarom je het doet, wat je doet en hoe. Alleen als dit goed wordt gedaan kan een onderneming en daarmee de bestaansreden verder groeien. Dit is precies de reden waarom communicatie binnen de sportindustrie steeds belangrijker is geworden. Dit geldt voor (non)-profit sportorganisaties, atleten en andere bedrijven die – bijvoorbeeld door sponsoring - samenwerken met een sportorganisatie.